سودپرک - سیلیکون امولشن

سودپرک و بررسی بهترین محصولات شیمیایی متناسب با محیط زیست 1 #

سودپرک و سیلیکون امولشن هگزاچم | همانطور که قبلا ذکر شد، آب نمک ماده اولیه برای تولید سودا (به صورت مایع یا جامد) است. خلوص آب نمک یا کلرید سدیم یکی از نکات مهمی است که همیشه باید مورد توجه قرار گیرد. تصفیه آب نمک برای به دست آوردن سود سوزآور خالص و جلوگیری از گرفتگی و خوردگی در سلول های دیافراگم انجام می شود.

آب نمک مورد استفاده اغلب حاوی ناخالصی هایی مانند کلسیم، منیزیم و آهن است. هنگامی که رسوبات کربنات و هیدروکسید نامحلول هستند، این ناخالصی ها با افزودن آهک و کربنات سدیم حذف می شوند.

فهرست سر تیتر های مقاله hexachem

ناخالصی های سولفات با سود پرک واکنش آب نمک داغ.

کنترل بخار و سیلیکون در کندانسور باروکتریک اوپراتور

تبخیر نهایی سود پرک و محلول 50 درصد حرارت مسقیم

برای تولید کلر مایع از امولشن حاوی اسید سولفوریک استفاده می شود.

محصول این فرآیند NaOH در ترکیب با آب سود پرک است.

جریانی که از سلول می گذرد، سیلیکون آب نمک را تجزیه می کند.

سوالات متداول مقاله سود پرک هگزاچم

فهرست تصاویر

سیلیکون 1- شوینده

سیلیکون 2 – سدیم

سیلیکون 3 – هیدروکسید

 

ناخالصی های سولفات با سودپرک واکنش آب نمک داغ.

با یون های BaCl2 یا OH- و CO3-2 جدا می شوند. پس از اینکه آب نمک فرآیند خاصی را برای حذف ناخالصی ها طی کرد، ناخالصی ها جدا شده و سپس با اسید هیدروکلریک واکنش داده می شود تا آنها را خنثی کند.

در نهایت آب نمک اشباع حاوی 324 گرم در لیتر NaCl در دمای 600 درجه سانتیگراد در لوله غشایی ریخته می شود. آب نمک موجود در سلول ها با ولتاژ 3-4.5 ولت شروع به الکترولیز می کند.

شرح فرآیند الکترولیز

الکترولیز در آند با جریان 0.07 آمپر بر سانتی متر مربع انجام می شود. یون های Na + تشکیل شده در آند به سمت کاتد حرکت می کنند و یون های H + و OH- نیز در طی فرآیند کاهش آب تشکیل می شوند. سیلیکون امولشن از طرف دیگر، یون های کلر به سمت آند هدایت می شوند و الکترون ها را از دست می دهند و مولکول های کلر را تشکیل می دهند و به صورت گاز کلر در آند آزاد می شوند.

از آنجایی که پتانسیل تخلیه یون های کلر کمتر از یون های OH است، یون های Cl در آند آزاد می شوند و یون های OH در محلول ها باقی می مانند. به طور مشابه، از آنجایی که پتانسیل تخلیه Na+ بیشتر از H+ است، H+ در کاتد تخلیه می‌شود و یون‌های Na+ در محلول باقی می‌مانند.

لازم به ذکر است که کلر با هیدروکسید سدیم واکنش داده و منجر به تولید کلرید سدیم و هیپوکلریت می شود. بنابراین برای جلوگیری از چنین واکنشی، این دو ماده نباید مستقیماً با یکدیگر واکنش نشان دهند. . همچنین می توانید مقاله واکنش شیمیایی را مطالعه نمایید. سیلیکون 1- شوینده را دقت نمایید.

عنوان سودپرک
نویسنده اوج شید
دپارتمان اوج شید
تعداد کلمات 1670
زمان مطالعه 16 دقیقه

کنترل بخار و سیلیکون امولشن در کندانسور باروکتریک اوپراتور

بخار حاصل از اواپراتور با استفاده از آب در یک کندانسور بارومتریک یا در یک کندانسور بالای سر که در آن هیچ تماسی با آب وجود ندارد، تبدیل می شود. کلرید سدیم غلیظ باقی می ماند و به سیستم آب نمک فرستاده می شود. نمک جدا شده از آب نمک به آب نمک رقیق (50% محلول سوزاننده حاوی 1% کلرید سدیم) برگردانده می شود.

برای کاربردهای خاص مانند تولید ابریشم، محصول به دست آمده باید تصفیه شود. ذرات کوچک ناخالصی را می توان با استفاده از روش ها یا با استفاده از آن حذف کرد.

مقدار مواد اولیه و انرژی مورد نیاز برای تولید 1000 کیلوگرم سود سوزآور 76 درصد در جدول زیر آمده است:

برای ایجاد سود

نمک را رزرو کرده و جدا کنید

پس از الکترولیز، محلول سود سوزآور سودپرک 10-15٪ با مقداری NaCl غیر ترکیبی به دست می آید. راندمان جداسازی نمک در سلول ها تنها 50 درصد است و نمک نیمه غیرفعال است. این نمک باقیمانده به دلیل حلالیت کم در سود سوزآور پس از تغلیظ برگردانده می شود.

سود سوزآور رقیق در اواپراتور دوم یا سوم تا 50 درصد غلیظ می شود، نمک کاملا جدا می شود و سپس برمی گردد. مایع جداکننده محلول 50% سودا حاوی 2% نمک طعام و 0.1-0.5% نمک خشک است.

سودپرک - سیلیکون امولشن

سودپرک – سیلیکون امولشن – هگزاچم

سیلیکون 1- شوینده

تبخیر نهایی سودپرک و محلول 50 درصد حرارت مسقیم

یک محلول 50 درصد در یک گلدان بزرگ آهنی که روی حرارت مستقیم قرار می گیرد، غلیظ می شود. این عملیات تقریباً 99 درصد از آب موجود را حذف می کند و سود سوزآور مذاب را در دمای بین 5000 تا 6000 درجه سانتیگراد تولید می کند.

روش دیگر خشک کردن، رسوب هیدروکسید سدیم (NaOH.H2O) با افزودن آمونیاک است که به تمیز کردن سود سوزآور نیز کمک می کند. اگر محلول 50 درصد آمونیاک بی آب سیلیکون امولشن در یک مخزن تحت فشار به طور نامتقارن تماس پیدا کند، کریستال های هیدروکسید سدیم بی آب از محلول آمونیاک جدا می شوند.

فلز موجود در سود سوزآور با گوگرد رسوب می‌کند و پس از آن NaOH مذاب از طریق یک پمپ مرکزی به یک درام فولادی نازک برای ذخیره‌سازی پمپ می‌شود.

محصولات فرعی فرآیند کلر قلیایی.

فرآیند کلر قلیایی علاوه بر تولید NaOH، محصولات مهم دیگری مانند هیدروژن و کلر را تولید می کند.

1-رنگ:

کلر با فرآیندهای مختلفی مانند الکترولیز، فرآیند دیکو، سوزاندن اسید اوریک و کلرید پلاتونیک تولید می شود. تمام این روش ها به جز الکترولیز روش های گران قیمتی هستند، بنابراین کلر عمدتاً با کمک روش الکترولیز تولید می شود.

کلر داغ در محفظه آند هگزاچم حاوی مقدار زیادی بخار آب است. در نتیجه، برای خشک کردن بخار آب موجود، آنها را با کمک اسکرابر اسید سولفوریک خشک می کنند. برای خشک کردن بخار باید از برج های سنگی یا برج های فولادی مقاوم در برابر اسید استفاده کرد. در نهایت، کلر خشک شده با استفاده از یکی از دماها و فشارهای زیر زیر 30 تا 80 psi فشرده می شود:

فشار بالا (9 تا 10 اتمسفر)، آب سرد

متوسط ​​(2 تا 3 اتمسفر)، خنک تا -20 درجه سانتیگراد

فشار کم (3 تا 10 سانتی متر جیوه)، خنک شده تا -40 درجه سانتی گراد. سیلیکون 2 – سدیم را دقت نمایید.

برای تولید کلر مایع از سیلیکون امولشن حاوی اسید سولفوریک استفاده می شود.

فرآیند فشرده سازی با کمک آب انجام می شود و در نهایت محصول به دست آمده تا دمای 29- درجه سانتی گراد خنک می شود تا کلر مایع تولید شود. این ژله سازی در دو مرحله انجام می شود و در مرحله دوم دمایی در حدود 45- درجه سانتیگراد اعمال می شود. در نهایت، کلر مایع تولید شده به مخزن ذخیره فولادی منتقل شده و در سیلندرهای فولادی 50-100 کیلوگرمی به فروش می رسد.

2- هیدروژن

هیدروژن به دست آمده از کاتد سودپرک به عنوان سوخت دیگ بخار یا به عنوان منبع هیدروژن استفاده می شود

ب- سیستم غشایی سلولی

روش سلول غشایی در دهه 1970 توسعه یافت و به سرعت مورد پذیرش قرار گرفت. این سلول ها به عنوان کارآمدترین روش برای انجام فرآیند کلرآلکالی در نظر گرفته می شوند.

در غشاهای سلولی، یک غشای پرفلوئوروپلیمر hexachem با یک مبدل کاتیونی، بخش های آند و کاتد را جدا می کند. این تفکیک به طور انتخابی یون های سدیم را منتقل می کند و از انتقال یون های هیدروکسیل از کاتولیت به آند جلوگیری می کند.

آب نمک اشباع وارد ناحیه آند می شود و گاز کلر در آند آزاد می شود، یون های سدیم همراه با مقداری آب به ناحیه کاتد مهاجرت می کنند. هیدروژن نیز در ناحیه کاتد یونیزه می شود و سود سوزآور از ترکیب یون های سدیم و هیدروکسیل تشکیل می شود.

به دلیل ماهیت خورنده گاز کلر، آند باید از فلز غیر واکنشی مانند تیتانیوم و کاتد از آهن ساخته شود. حدود 50 درصد از کلرید سدیم در سلول متابولیزه می شود. در نهایت آب نمک باقیمانده پس از کلره زدایی به سیستم فاضلاب بازگردانده می شود.

سودپرک - سیلیکون امولشن

سودپرک – سیلیکون امولشن – هگزاچم

سیلیکون 2 – سدیم

محصول این فرآیند NaOH در ترکیب با آب سودپرک است.

یک مرحله اضافی برای تبدیل آن به کربنات سدیم لازم است.

 

روش کسب سود

P فرآیند سل جیوه ای

روش لوله جیوه، مانند روش دیافراگمی، در اواخر دهه 1800 برای تولید پرک سودا توسعه یافت. این روش تا زمان مسمومیت با جیوه در دهه 1970 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. یک لوله جیوه از دو بخش تشکیل شده است: تجزیه کننده و الکترولیز.

الکترولایزر یک میله فلزی پیوسته با شیب افقی ملایم سیلیکون امولشن است. کف این محفظه از فولاد و نواحی اطراف آن از فولاد با روکش لاستیکی ساخته شده است و اتاقک ها و خروجی های آب نمک و جیوه با لاستیک انعطاف پذیر یا فولاد روکش لاستیکی پوشانده شده است.

جیوه از داخل این سلول جریان می یابد و به عنوان کاتد عمل می کند، در حالی که مس به سمت جیوه جریان می یابد. صفحات موازی آند تیتانیوم فعال از پوشش سلول آویزان است. سیلیکون 3 – هیدروکسید را دقت کنید.

جریانی که از سلول می گذرد، سیلیکون امولشن آب نمک را تجزیه می کند.

کلر در آند و فلز سدیم در کاتد تشکیل می دهد. سدیم با جیوه ترکیب می شود و یک آمالگام (آلیاژی از جیوه و یک ماده دیگر) تشکیل می دهد و این مخلوط از الکترولیز به جداکننده جریان می یابد.

مخلوط آمالگام سدیم و جیوه با آب دیونیزه شده در حضور یک کاتالیزور واکنش داده و هیدروژن و NaOH تولید می کند. گرافیت رایج ترین کاتالیزور مورد استفاده برای این فرآیند است. این کاتالیزورها توسط اکسیدهای آهن، نیکل یا کبالت یا کاربیدهای مولیبدن و تنگستن فعال می شوند.

بیشتر جیوه در یک خنک کننده اولیه با استفاده از آب به عنوان خنک کننده خارج می شود و به واحد الکترولیز باز می گردد.

روش سود

گاز هیدروژن و ناخالصی ها

گاز هیدروژن در یخچال در یخچال خنک می شود سودپرک تا بخار آب و جیوه را از بین ببرد و برای آماده سازی هیدروژن برای فروش یا استفاده به عنوان سوخت، آن را تا زمانی که جیوه از بین برود خنک می شود.

ناخالصی ها را می توان با افزودن مواد شیمیایی خاص به محلول و سپس استفاده از فیلتر پاک کرد. اغلب، ماده سوز آور تولید شده به یک واحد ذخیره سازی فرستاده می شود یا به غلظت بالاتری تبخیر می شود. به طور معمول، سود سوزآور از تجزیه کننده دارای غلظت 50٪ هیدروکسید سدیم است. همانند فرآیندهای قبلی، این محصول برای درآمدزایی باید به بخش مربوطه منتقل شود.

سودپرک - سیلیکون امولشن

سودپرک – سیلیکون امولشن – هگزاچم

سیلیکون 3 – هیدروکسید

سوالات متداول مقاله سودپرک هگزاچم

  1. از گاز هیدروژن در یخچال چه استفاده ای می شود؟

برای خنک شدن یخچال استفاده می شود.

  1. آند باید از چه فلزی باشد؟

تیتانیوم و کاتد از آهن hexachem

  1. کلر با چه فرآیندی ساخته می شود؟

دیکو، سوزاندن اسید اوریک سیلیکون امولشن و کلرید پلاتونیک.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *