سیالات سیلیکونی بخش یک

مقدمه

در این مقاله قصد داریم در ارتباط با سیالات سیلیکون توضیحاتی ارائه دهیم. اما در ابتدا بهتر است بدانید سیالات کدام هستند. سیلیکون ها را همه میشناسند اما لاستیک ها سیال به حساب نمی آیند. به طور کلی ، سیال ( روان ) به سیلیکون های روغنی که روی هم سر میخورند سیال سیلیکونی گفته میشود . اما کاربرد این سیالات و انواع آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

کاربرد سیالات سیلیکونی

سیالات سیلیکونی که با نام روغن سیلیکونی نیز شناخته میشوند، در مقایسه با سایر روغن های نفتی طرفداران بیشتری دارند. زیرا با توجه به فرمول ساختی که دارند ضریب اصطکاک بسیار پایینی دارند. همچنین مقاومت زیادی در مقابل حرارت دارند . ضد آب هستند و در مقابل حملات شیمیایی پایداری زیادی دارند.

1. روان کننده های عالی برای پلیمرها و الستیک ها

2. محافظ برای ضد خوردگی فلزات

3. کاربردهای ضدآب به دلیل آبگریز بودن

و…

انواع سیالات سیلیکون

این نوع سیالات را میتوان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد که هر کدام کاربرد و اسم خاص خود را دارند. میتوان به صورت خالص استفاده کرد یا به حالت گریس نیز مورد استفاده قرار گیرد. میتوان با آب ترکیب کرد و به حالت سیلیکون امولشن به کار برد و یا حتی به حالت رزین نیز استفاده کرد. همه ی این حالات را میتوان در سیالات سیلیکون مشاهده کرد.

ترکیب سیالات سیلیکون

سیال ها و یا روغن های سیلیکونی را میتوان با وزن مولکولی بالا با انواع مواد ترموپلاستیک ترکیب کرد که نتیجه آن یک پلی آمیخته با سیال سیلیکونی 3 تا 10 درصد است. به طور کلی سیالات سیلیکونی با درجه ویسکوزیته متفاوت میتواند بر حد pv و ضریب اصطکاک پلیاستایرن و نایلون، تاثیر گذارد. که مؤثرترین آنها سیالاتی با ویسکوزیته بالا هستند. هرچه غلظت سیلیکون بیشتر باشد حد pv  بیشتر میشود و ضریب اصطکاک کاهش می یابد. به طور مشابه، افزودن سیال سیلیکونی و PTFE به نایلون، پلی استایرن و پلی کربنات منجر به کاهش سایش در مقایسه با افزودن PTFE به تنهایی می شود.

برخی از روغن های سیلیکونی را می توان به طور موثر با امولسیون کردن آنها به سیلیکون امولشن تبدیل کرد. هدف از این فرمولاسیون بهبود و تسهیل ارائه، پردازش و کارایی محصول است. به هر حال محصول تولید شده را میتوان در کاربردهای تصفیه مورد استفاده قرار داد زیرا در امولسیون ها معمولا آب، سیلیکون و امولسیفایرهای آن با یکدیگر واکنش نشان نمی دهند . همچین آماده سازی این روغن ها بسیار ساده است.

سیلیکون امولشن ها، سیالات  نامحلول هستند که با کمک یک سورفکتانت امولسیون کننده به طور مساوی در آب پراکنده می شوند. به طور کلی سیلیکون مولشن ها را بر اساس نوع سیستم امولسیفایر میتوان به سه دسته تقسیم کرد.  آنیونی، کاتیونی و غیر یونی. بیشترین کاربرد امولسیون ها، امولسیون ها غیر یونی هستند، و البته بسته به کاربرد میتوان از دونوع دیگر نیز استفاده کرد.

خاصیت های فیزیکی این امولسیون ها غیر یونی را می توان با استفاده از پلیمرهای مختلف تغییر داد. نمونه جامد آن که باید با آب رقیق شود خاصیت این را دارد که حمل و نقل آن ساده تر و فضا برای ذخیره سازی را کاهش میدهد .

به هر حال در مورد کاربرد و انواع سیالات سیلیکون موضوعات مختلفی را میتوان ارائه کرد . فرمول شیمیایی این سیالات را میتوان با تغیرات جزئی تبدیل به محصولی جدید و کاربردی کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیالات سیلیکونی و امولشن ها با ما در مقالات بعدی همراه باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *