پلیمرها در صنعت خودرو و نقش واکس داشبورد در محافظت از آن ها

پلاستیک ها و پلیمرهای استفاده شده در خودرو و نقش واکس داشبورد در محافظت از آن ها

در گذشته های دور بیشتر قسمت های خودرو از قطعاتی فولادی ساخته می­شدند و کمی بعد از آن در دهه ­های گذشته از اجزای سبک تر نیز استفاده می­ شده است.

در حالی که یک اتومبیل متعلق به دهه 1950 تقریباً پلاستیک نداشت ، امروزه یک اتومبیل معمولی بیش از 120 کیلوگرم پلاستیک دارد. پلاستیک ها موادی بسیار جذاب برای خودروها هستند زیرا استفاده از آنها منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت بیشتر می شود: مشخص شده است که هر 10 درصد کاهش وزن خودرو باعث 5 تا 7 درصد کاهش مصرف سوخت می­شود.

نگرانی های اقتصادی و اکولوژیکی فعلی ، تولید خودروهای کم مصرف را در صنعت خودرو از اولویت بالایی برخوردار می کند. برخی دیگر از مزایای پلاستیک در وسایل نقلیه شامل خوردگی بسیار کم ، افزایش عمر خودرو ، افزایش آزادی طراحی ، پتانسیل نوآوری بیشتر ، انعطاف پذیری بیشتر در ترکیب اجزا ، ایمنی بیشتر و راحتی بیشتر است.

در حالی که ماشین های معمولی شامل انواع مختلف پلاستیکهستند ، سه نوع پلاستیک پلی پروپیلن ، پلی اورتان و PVC  متداول ترین پلیمرهای استفاده شدند در خودرو هستند. در زیر انواع پلاستیک­ها که معمولاً در خودرو یافت می شود آورده شده است.

*پلی پروپیلن

پلی پروپیلن که در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شود ، یک پلیمر اشباع شده است که از پروپیلن تولید می شود. این پلیمر بسیار با دوام بوده و در برابر حلالهای شیمیایی ، بازها و اسیدهای بی شمار مقاوم است. پلی پروپیلن شایعترین پلاستیک در اتومبیل است و می توان آن را در سپرها ، عایق های کابل و الیاف فرش یافت.

*پلی یورتان

انعطاف پذیری ، مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر سایش برجسته ترین ویژگی های این پلیمر می­باشد. پلی اورتان می تواند اشکال بسیار نرم یا سخت به خود بگیرد. مقاومت استثنایی آن در برابر آب و هوا ، تابش و حلال ها ، آن را برای همه چیز از لاستیک گرفته تا بوش تعلیق مناسب کرده است.

*پلی وینیل کلراید

PVC شامل 16 درصد از کل پلاستیک در خودروهای معمولی است ، انعطاف پذیری عالی دارد ، ضد شعله است ، دارای ثبات حرارتی خوب ، براقیت بالا و محتوای سرب کم است. پلی وینیل کلراید در طیف وسیعی از قطعات خودرو که می تواند از طریق اکستروژن ، قالب گیری تزریقی ، قالب گیری فشرده سازی و قالب گیری با دمش باشد ، بسیار خوب کار می کند. بسته به مقدار و نوع نرم کننده های استفاده شده ، سفت یا انعطاف پذیر است ، از پلی وینیل کلراید برای ایجاد صفحات ابزار ، غلاف کابل برق و قطعات درب استفاده می شود.

*اکریلو نیتریل استایرن بوتادین استایرن

ABS از پلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیتریل در حضور پلی بوتادین ایجاد می شود. استایرن نمای بیرونی براق و سختی را برای کوپلیمر فراهم می کند. بوتادین انعطاف پذیری را در دمای بسیار پایین تأمین می کند. تنوع گسترده ای از تنظیمات می تواند برای افزایش مقاومت در برابر ضربه ، دوام و مقاومت در برابر حرارت انجام شود. از ABS برای تولید داشبورد و روکش چرخ استفاده می شود.

*پلی استایرن

پلی استایرن شفاف مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی و الکتریکی را ارائه می دهد. ساخت این پلاستیک آسان است اما مقاومت کمی در برابر نور UV دارد. معمولاً در محفظه ها و نمایشگرهای تجهیزات استفاده می شود.

*پلی اتیلن

پلی اتیلن دارای انعطاف پذیری در برابر ضربه و چگالی کم است. این می تواند در طیف وسیعی از تکنیک های پردازش ترمو پلاستیک استفاده شود و در مواردی که مقاومت در برابر رطوبت و هزینه کم لازم باشد ، بسیار قابل استفاده است. از PE برای ساخت بدنه ماشین و عایق الکتریکی تقویت شده با شیشه استفاده می شود.

واکس داشبورد

واکس داشبورد

نقش واکس داشبورد در محافظت از قطعات خودرو

در آخر این نکته حائز اهمیت می باشد که پلاستیک ها در تمام قسمت های خودرو استفاده شده است و همواره استفاده از شوینده هایی از قبیل شامپو کارواش ، پودر نانو کارواش، موتورشو، لکه بر و انواع واکس داشبورد و واکس تایر باید به گونه­ای باشد تا علاوه بر عدم ایجاد آسیب برای قطعات پلاستیکی باعث افزایش عمر آن­ها شود.

استفاده از واکس داشبورد و واکس لاستیک هگزا بر روی قطعات لاستیکی خودرو به ویژه داشبورد و لاستیک با ایجاد یک لایه سیلیکونی محافظ بر روی آن ها از ایجاد آسیب بر روی قطعات جلوگیری می کند.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *