سود پرک چیست و در چه صنایعی کاربرد دارد؟

اصلی ترین سوالی که باید در این زمینه بپرسیم این است که سود پرک چیست؟
سپس به سراغ کاربرد سود پرک در هر صنعت برویم.
فرمول شیمیایی سود پرک NaOH است و این ماده با درجه خلوص ۹۸ درصد به صورت تقریبی عرضه میشود. این محصول به رنگ سفید می باشد و به شکل پرک می باشد. دلیل و هدف اصلی ساخت این ماده سفید رنگ از بین بردن چربی ها و جرم های ایجاد شده بر روی قطعات صنعتی و ماشین هاست. این ماده از جمله پر مصرف ترین مواد شیمیایی در تمام دنیاست که در زمینه شستشو و از بین بردن چربی های مقاوم به کار می رود.

استفاده های سود سوز آور یا همان سود پرک
صنایع رنگرزی
تولید کارتن و کاغذ
صنایع چرم و نساجی
صنایع نفت و گاز و پترو شیمی
خنثی سازی اسید و باطری سازی
چربی گیرها و سایر صنایع وابسته
صنایع غذائی، صنایع شیر، کنسرو سازی
نوشابه سازی، کارخانه قند و شکر، کارخانه روغن
صنایع دارو سازی، الکل سازی و آرایشی و بهداشتی
صنایع فلزی و تولید شیشه روی، آلومینیوم، گالوانیزه و آبکاری
سود پرک کاربرد فراوانی در صنعت نفت و گاز دارد
کاربرد در صنایع نظامی

مصارف سود پرک و کاربرد آن :

  •  در صنایع ساخت کاغذ و تولید کنندگان خمیر کاغذ :
    یکی از مصارف سود پرک که قسمت اعظم کاربرد و مصرف این ماده را شامل می شود صنایع کاغذ هستند. در سراسر جهان امروزه برای تولید میلیون ها تن کاغذ از سود سوزآور یا همان سود پرک به عنوان تصفیه کننده و سفید کننده خمیر استفاده میشود. از سود پرک بیشتر برای سفید کردن خمیر کاغذ ایجاد شده از کاغذ های بازیافتی استفاده میشود.
  • کاربرد دیگر در صنایع نساجی و پارچه :
    از سود پرک یا سود سوزآور در صنعت پارچه و نساجی با هدف رنگ رزی الیاف مصنوعی تولیدی از مواد اولیه و یا بازیافتی همانند نایلون و پلی‌استر استفاده می شود.
  • تولید صابون و شوینده ها :
    یکی دیگر از مصارف مهم سود پرک در صنعت مواد شوینده است که از سدیم هیدروکسید برای صابون‌سازی، فرایندی که چربی، پی و روغن‌های گیاهی به صابون تبدیل می‌شود، استفاده می‌شود. همچنین این ماده برای تولید سورفکتانت های آنیونی که یک ماده ضروری و مهم در اغلب محصولات پاک‌کننده و شوینده می‌باشد، استفاده می‌گردد.
  •  تولید سفیدکننده:
    دیگر کاربرد سود پرک استفاده جهت تولید سفیدکننده‌ها است. سفیدکننده‌ها کاربردهای صنعتی و خانگی فراوانی مانند چربی بری و کنترل قارچ و کپک دارند.
  •  تولید آلومینیوم:
    یکی از کاربردهای مهم هیدروکسید سدیم یا سود کاستیک در صنعت آلومینیوم‌سازی برای حل کردن سنگ معدن بوکسیت که ماده خام و اولیه تولید آلومینیوم است.
  • فرآیندهای شیمیایی:
    سدیم هیدروکساید به شکل سود پرک یا سود مایع به‌عنوان یک ماده خام اولیه در تولید طیف وسیعی از محصولات پایین‌دستی ازجمله: حلال‌ها، مواد پلاستیکی، پارچه، چسب، مواد پوشش‌دهنده، علف‌کش‌ها، رنگ و جوهر، مواد دارویی و بسیاری از مواد دیگر استفاده می‌شود.

نکات مهم در مورد سود پرک :

در هنگام برخورد با این پودر باید به نکات مهمی توجه داشته باشیم.
ابتدایی ترین نکته در مورد سود سوز آور این است که با دست بدون دستکش آن را لمس نکنیم. این ماده شیمیایی بسیار قوی است و به سادگی پوست دست را از بین میبرد. نکته دیگر این است که باید این ماده را از رطوبت دور نگه داریم. اگر قصد دارید این ماده را با یک وانت منتقل کنید سعی کنید آن را به خوبی بپوشانید تا رطوبت موجود در هوا به آن نفوذ نکند.
همچنین اگر قصد انبار کردن سود پرک را دارید آن را در خشک ترین محل انبار کنید.
این ماده به شدت در برابر رطوبت جذب کننده است.
در مقالات بعدی با روش استفاده از سود پرک یا همان سود سوزآور آشنا میشویم.

خرید سود پرک نیرو کلر در هگزا شیمی

شما میتوانید جهت سفارش و خرید این محصول به صورت تکی و عمده با شماره های زیر تماس حاصل بفرمایید. گروه هگزا شیمی تولید کننده انواع شوینده ها و واکس لاستیک و داشبورد و همچنین طراح و سازنده برترین پودر نانو تاچ لس در کشور آماده عقد قرارداد عمده و فروش تکی با شماست.

شماره های تماس :
09132022404 : مهندس اعرابی
03137473460 : دفتر هگزا شیمی
03137473807 : تلفن کارگاه گروه هگزا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *